• Ope osaa

Yhteisen opintojakson suunnittelua Tallinnassa

Updated: Apr 27, 2018

Suuntasimme huhtikuussa muutaman opettajankouluttajan voimin Tallinnaan suunnittelemaan yhdessä opintojaksoa Opetussuunnitelma ja oppilaitoksen kehittäminen. Opintojakso on pakollinen kaikille opettajaopiskelijoille, ja ensi lukuvuonna se toteutetaan ensimmäistä kertaa kaikkien opintosuuntien yhteistyönä. Aiemmin vastaavaa kurssia on toteutettu kussakin opintosuunnassa itsenäisesti tai pienemmällä yhteistyöporukalla.


Opetussuunnitelma ja oppilaitoksen kehittäminen -opintojakson yhteisöllistä suunnittelua

Laivamatka Tallinnaan sujui nopeasti toisiimme tutustuessa ja aihetta, opetussuunnitelmatutkimusta, alustaessa. Olimme saaneet etukäteislukemiseksi tuoreen teoksen Opetussuunnitelmatutkimus. Keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen. Matkamme järjestäjä, yliopistonlehtori Liisa Hakala on yksi kirjan toimittajista ja kirjoittanut kirjaan yhdessä Katriina Maarasen ja Anna-Leena Riitaojan kanssa artikkelin opetussuunnitelmaa käsittelevän opintojakson toteutuksesta luokanopettajakoulutuksessa. Liisa avasi meille kirjan teemoja vielä lisää, ja tämä olikin hyvä orientoituminen vierailuun Tallinnan yliopistossa, jonne suuntasimme suoraan satamasta.

Yliopistolla meidät ottivat vastaan kasvatustieteellisestä tiedekunnasta Maria Erss ja Rain Mikser sekä kansainvälisesti tunnetuin suomalainen opetussuunnitelmateoreetikko Tero Autio. Maria ja Rain vastaavat opetussuunnitelmatutkimuksen opetuksesta yliopistolla ja he esittelivät meille sekä opettajankoulutuksen eri opintosuuntien toteutusta yleisesti, että opetussuunnitelmatyöhön liittyvien opintojaksojen toteutusta. Marian opetussuunnitelmakurssi oli erittäin hyvin rakennettu, hieno esimerkki meille!


Maria Erss Tallinnan yliopistosta

Tapaaminen Tallinnan yliopistossa

Tero Autio puolestaan avasi meille vielä perusteellisemmin opetussuunnitelmatutkimuksen taustoja ja opetussuunnitelmatraditioita. Tero on yksi aiemmin mainitun teoksen toimittajista ja kirjoittanut siihen johdannon. Yhdessä keskusteleminen kuitenkin rikasti ja täydensi etukäteen luettua. Innostuimme!


Lounaan jälkeen jatkoimme vielä intensiivistä päivää opintojaksomme suunnittelun parissa. Opintojaksoon sisältyvä luento-osuus ja seminaaripäivä ovat kaikille opintosuunnille yhteiset, ja näiden osien suunnittelu olikin jo varsin pitkällä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmäopetusta, jonka kukin opintosuunta toteuttaa omalla tavallaan. Oli rikastavaa kuulla toisten suunnitelmista ja peilata omia ajatuksia niihin. Pohdimme myös opintojakson arviointia, jonka suunnittelua jatkoimme vielä seuraavana päivänä. Lisäksi Marko Hölttä esitteli meille mahdollisia tietoteknisiä toteutuksia ja oppimisympäristöjä, esimerkiksi MOOC-alustaa, joita voisimme hyödyntää opintojaksolla.



Matka oli erittäin onnistunut ja yhteinen suunnittelumme eteni hyvin. Keväinen aurinko ja viehättävä Tallinna loivat ihanat puitteet ja suunnitteluun oli mukavaa syventyä kunnolla parin päivän ajan. Reissun kohokohtia olivat ehdottomasti tutustuminen kollegoihin Suomessa ja Virossa, innostavat keskustelut ja niistä syntyvät ideat sekä uuden oppiminen!


Kirjoittaja: Mari Salovaara

tohtorikoulutettava // INNOKOMP -hanke

  • Grey Twitter Icon